Min kamera och jag

Min kamera och jag är som gamla goda vänner. Ibland för livet oss åt olika håll - eller åtminstone mig åt mitt håll, kameran har inte så mycket annat val än att ligga där den ligger - jag intalar mig själv att jag har annat för mig, att jag inte har tid, och efter en tid har jag helt glömt bort den. Men så en dag får jag för mig att ta fram den.

Det vore synd att säga att den är ny, min kamera. Den beter sig lite märkligt ibland, knapparna är tröga och hakar gärna upp sig, linsskyddet kan vara opålitligt. Den utvecklar allt eftersom en egen personlighet.

Tillsammans ger vi oss ut på upptäcktsfärd i kvällningen. Förbipasserande ser undrande på pojken och hans kamera som kurar bredvid trottoaren, som tittar upp mot stjärnorna, som kisar in i skuggorna.

Min kamera ser inte alltid det jag vill att den ska se. Men den ser också ibland det jag själv inte anar, som en vän som pekar och säger se där, ser du hur ljuset faller i den där vinkeln, är det inte vackert?

Så förpassar jag än en gång min kamera till byrålådan, där den får vänta ännu en tid. Men jag lovar mig själv och min kamera på att jag snart ska ta fram den igen.

Kommentarer
Postat av: vendela

Haha, ja du.. angående antalet lypsyler så vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Det har blivit att jag samlat på mig ett antal med åren (nu låter det som att jag är lite av en gamling, vilket inte är fallet, tror jag..). Men variation förnöjer, så vi får väl betrakta det som anledningen till att jag har så många.

Vackert skrivet om kameror. Har haft en massa funderingar på att skaffa en digital systemkamera. Jag tänker mig att om jag skaffade en ny kamera skulle jag få dåligt samvete om den inte kom till användning och så skulle jag ta mig för med att fota mer. Men jag vet inte så noga :)

Sköt om dig!

2008-04-08 @ 10:53:43
URL: http://psalmijanuari.blogg.se
Postat av: Lillefot

Tack för väl valda ord om opponentskap. Det är jävligt lurigt det där men jag hoppas jag ska få till det. Kanske borde se det som rent och skärt skådespel, hehe. Med förbestämda repliker. Time will tell.

2008-04-08 @ 17:06:44
URL: http://lillefots.blogg.se
Postat av: vendela

Jo, dessvärre känns ad astra långt borta allt som oftast, men det är väl så det ska vara. Och jag tycker det var ytterst kloka ord om apelsineriet ändå. Det kanske inte är så problemfritt att vara apelsin, trots allt. Speciellt det där med apelsinkompisarna är ju riktigt gräsligt. Jag tror nog att det är lätt att inbilla sig att det vore enklare om det vore si eller så. Åtminstone är jag sån. Men ibland vore det faktiskt skönt att bara vara.. apelsin.

2008-04-08 @ 22:29:18
URL: http://psalmijanuari.blogg.se
Postat av: vendela

hoppsansa, glömde att förklara att ombre betyder skugga. är inte franska ett härligt språk, så säg? :)
god natt!

2008-04-08 @ 22:34:48
URL: http://psalmijanuari.blogg.se
Postat av: vendela

Haha, ja jisses ja. Du har rätt vad gäller ombre. Jag kom på att det kanske var så du menade efter att jag skickat iväg kommentaren igår ;) Fy på mig. Det var ju en tabbe. Nu blir det bakläxa. Men du verkar ju vara en hejare på franska ändå ;P Jag är lite frankofil (är väl kanske inte överförtjust i det ordet). Engelska är dock inte riktigt min tekopp.

Ha en fin dag!

2008-04-09 @ 10:32:12
URL: http://psalmijanuari.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0