Vänstra handen vet inte vad den högra gör

Å ena sidan investerar vi miljarder i både piskor och morötter för att människor ska åka mindre bil och mer kollektivt (eller ännu hellre cykla), och å andra sidan ropar vi "katastrof!" och överväger att spendera ännu fler miljarder på att rädda en bilindustri som inte kan sälja sina bilar. Vän av ordning vill säkert invända att detta i första hand inte beror på trängselskatt eller förbättrad kollektivtrafik, utan på sämre konjunktur, men förutsatt att åtgärderna haft någon effekt över huvud taget torde det rimligtvis finnas ett samband.

Den andra frågan att ställa sig är hur rimligt det egentligen är att spendera sina kollektiva krafter på att ösa vatten i ett sjunkande skepp - ett skepp som varit på väg att sjunka i flera år? Jag skulle hellre se att samma pengar investerades i infrastruktur som alla privatpersoner och livsdugliga företag kan dra nytta av. Det är något allvarligt fel i ett samhälle där det per definition anses vara bättre att människor gör något, även om produkten av deras arbete är fullständigt meningslös och oönskad. Och det är ju inte så att det råder brist på saker som behöver göras.

Magnus Betnér har ibland ganska märkliga åsikter som jag har svårt att identifiera mig med, men detta är en punkt där jag är rörande överens med honom:


I förbigående, hur coolt är inte det här?

Kommentarer
Postat av: Maria

Håller också med Betnér där och... Coola saker blir dubbelt så coola när de är byggda i Lego!

2008-12-17 @ 13:17:12
URL: http://blog.hagglof.info
Postat av: Karin

Ja, de skulle väl vara den bästa lösningen kanske. hm, jag tränar typ aerobics/dans. Det har blivit så mycket godsaker nu, så jag var tvungen att säga åt mig själv att träna varje dag den här veckan. Det kommer ju bli ännu värre med godis o choklad nästa vecka.. Tränar du nåt? :)



Du verkar insatt i politiken, är du aktiv eller bara intresserad? Och är det där verkligen Betnérs åsikter, är det inte bara något han säger för att skapa diskussioner? :)

2008-12-18 @ 09:04:03
URL: http://viewfromheaven.blogg.se/
Postat av: V

Du har nog rätt i det där med underbart. Och det tycks vara omöjligt att inse att någonting är underbart förrän det är över (oj, lite taskigt formulerat månne ;). Åtminstone tycks jag ha svårt med det där carpe diem. Men jag har det bra. Oroar mig som vanligt för en tokmassa grejor jag borde ta med en klackspark. Och tycker att jag har för lite tid. Men, snart får jag lite julledighet och då hoppas jag väl på en liten större mängd tid.

2008-12-18 @ 17:46:39
URL: http://psalmijanuari.blogg.se/
Postat av: Karin

hm, jag vet inte.. jag tar inte det han säger seriöst, av någon anledning. Jag har bara fått för mig att han säger allt för att skapa diskussioner, och kanske för att vara rolig.



Frågan om hur man inte kan vara intresserad av vart världen är på väg är riktigt bra. Jag har ställt mig den många gånger. Bryr man sig inte om politik så bryr man ju sig inte heller över sin egen situation och sitt liv nästan. Fast jag tror jag tillhör den skaran som är väldigt intresserad men måttligt insatt. Jag lyssnar gärna på dem som är insatt, och drar mina slutsatser därifrån :)

2008-12-19 @ 09:10:57
URL: http://viewfromheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0