Låt dem göra vad de vill ...

... men låt dem också ta konsekvenserna.

Elever på konstfack menar att skolledningen viker sig inför makthavarna då de ser över sitt regelverk. "I den konstnärliga processen kan det hända att man bryter tabun eller överskrider gränser" säger man.

Jag har inget att invända - det står vem som helst fritt att begå brott och att sedan kalla det konst. Men det står också samhället fritt att reagera och att bestraffa. Anna Odell har provocerat, och hon har fått sin reaktion. Därmed vore allt frid och fröjd om det inte var för att dessa projekt är indirekt finansierade med offentliga medel. Just därför kan inte skolan tillåta och/eller uppmuntra att elever ägnar sig åt brottslig verksamhet. När eleverna väl är utexaminerade och står på egna konstben står det dem fritt att hoppa från broar, vandalisera och flytta prislappar. Och att acceptera samhällets dom över dem.

DN

Kommentarer
Postat av: JaanaBanana

Håller med dig!!! :)

2009-02-22 @ 09:52:31
URL: http://jaanaohranen.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller helt med dig, när dessa "konstnärer" är utexaminerade kan de gärna få hoppa från broar och hugga av sig sina händer och kalla det konst, bara jag slipper torka upp efter dem.

2009-02-22 @ 10:01:24
Postat av: Emma

Oj, här var redan en Emma som skrivit! Stiligt namn för jag säga=).

Jag har inte engagerat mig så mycket i just konstfrågan och moralen. Det verkar som fantasin börjar sina och man behöver hitta på bisarra saker. Fast om man med konst menar att det i huvudsak ska väcka känslor så antar jag att vissa har lyckats. Jag blir förvirrad. Ordet konst har för mig tidigare varit ett positivt laddat ord, men nu vet jag inte riktigt längre vad jag ska tycka. Inte sugen på konstfack, jag tror jag är lite för vanlig för det.



Men nu blev ju detta jättelångt...jag ville egentligen bara säga hur glad jag blev för dina rader och att jag ville hälsa på hos dej med. Jag kommer tillbaka. Gillar när människor tycker saker. Har svarat på din kommentar på min sida.

kram

2009-02-24 @ 01:11:39
URL: http://ordfarande.blogspot.com
Postat av: V

Jag tycker om gamla utnötta klichéer ibland. Mest för att de är så använda och utnötta att det helt enkelt måste ligga något uns sanning i dem. Så jag ville mest tacka för den. För den värmde lite en tisdagskväll som denna.

2009-02-24 @ 21:19:49
URL: http://psalmijanuari.blogg.se/
Postat av: vardagslyx

Jag bara nickar och håller med!

2009-02-25 @ 12:50:43
URL: http://www.lyxivardagen.blogspot.com
Postat av: C

tack för fina ord. hur går det med barcelona planerandet?

2009-03-04 @ 01:03:35
URL: http://blandrostigacyklar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0