Att göra världen säkrare

förekommen anledning ville jag skriva en rad om hur jag tycker att världen kan göras inte bara säkrare, utan till en lite trevligare plats för alla att bo på. Så läste jag idag Niklas Ekdals ledare om http://en.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Sachs. Artikeln nämner i förbifarten förhållandet mellan USA:s försvars- och biståndsbudgetar, och hur världen hade kunnat se ut om det förhållandet såg annorlunda ut.

Låt oss fråga oss själva vad som får en människa att begå terroristhandlingar. Den ena förklaringsmodellen står till exempel George W Bush för: de hatar västvärlden och framförallt USA, därför att det är "den klarast lysande stjärnan för frihet och demokrati i världen" (jag parafraserar hans tal omedelbart efter 11 september ur minnet - rätta mig om jag har fel); de vill helt enkelt förstöra allt som är gott och trevligt i världen. Den andra förklaringsmodellen är att de dels är så desperata över sin situation att de inte ser någon konstruktiv utväg och dels saknar den överblick och sammanhang som en god utbildning ger, vilket gör dem till lätta offer för manipulativa och karismatiska ledare som erbjuder dem en enkel världsbild målad i svart och vitt.

Bistånd är bra. Bistånd som sköts på ett bra sätt är fantastiskt bra. Världen behöver mer bistånd, inte mer krig. Vi glömmer ofta att vi här hemma ganska nyligen var mottagare för enorma mängder bistånd - hur tror ni att Europa hade sett ut utan Marshallplanen?

Kommentarer
Postat av: Francisco d'Anconia

Och från vilket land kom Marshallhjälpen? Varför hade just USA så mycket pengar att ösa ut? Ledtråd: de styrs inte av bin Laden.

2007-09-13 @ 16:03:02
URL: http://www.whoisjohngalt.se
Postat av: Upplyst

Vi kan inte ursäkta folkrättsbrott idag med goda gärningar för sextio år sedan. Enligt samma logik skulle vi aldrig förlåta Tyskland och aldrig försonas med Danmark. USA har varit och skulle även idag kunna vara en fantastisk drivande kraft mot såväl fattigdom och svält som okunnighet, ofrihet och krig i hela världen. Idag väljer man tyvärr att fokusera mer på en aggressiv och egenmäktig utrikespolitik, vilket omöjligt kan förbättra någonting. Men jag vill tro att den trenden kan vända, och kanske redan håller på att göra det.

2007-09-13 @ 16:56:32
URL: http://upplyst.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0