Säregen journalistik

DN har publicerat en intervju med Jacques Vergès, då han är i Stockholm i samband med premiären för dokumentären Terrorns advokat.

Jacques slår mig direkt som en väldigt intressant person. Jag vill genast veta vad han har att säga, vill höra hans reflektioner och ta del av hans sätt att se på de krigsförbrytare och terrorister som han försvarat. Intervjun gör dock den nyfikne besviken:

Helt obegriplig blir han när han ska förklara varför han bistått Togos diktator att stämma Amnesty och försvarat några av de kambodjanska khmerledarna.

Jaha? Obegriplig på vilket sätt? Var det någon språkbarriär eller vad är problemet? Jag vill inte veta vad intervjuaren, i det här fallet Anders Hellberg, hade svårt att förstå, utan jag vill veta vad den intervjuade sa.

Nåja. Filmen ska jag definitivt se. Kanske får Vergès själv komma till tals där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0