Chockerande?

Jag läste i DN igår en notis (som jag tyvärr inte hittar i nätupplagan) om att en "chockerande" ny forskningsstudie visar att de flesta människor är beredda att tortera andra människor genom att ge dem smärtsamma elchocker. Det enda som krävs är en auktoritetsfigur som ber dem göra det.

Jag höjer på ögonbrynen och undrar så smått på vilket sätt detta är chockerande resultat. Detta har varit ett aktivt utforskat område i decennier, och en lång rad gedigna experiment utförda över hela världen visar att de allra flesta människor kräver ytterst lite övertalning för att tortera ihjäl främmande människor. Och detta är människor tagna "direkt från gatan", som inte utsatts för åratal av indoktrinering och propaganda och som inte behöver frukta för sitt eget liv. Så på vilket sätt är denna nya rapport chockerande, såvida det inte rör sig om en osmaklig ordvits (eftersom man i experimentet gav elchocker)?

Ju tidigare vi alla förstår att det kunde ha varit vi själva i förintelselägren, i Gulag, i Rwanda, i Kambodja, i Chile och i Abu Ghraib desto större är chanserna att hindra att framtida övergrepp och folkmord. Hon som inte förstår att hon själv är kapabel till mer ondska än hon kan föreställa sig är det lättaste offret att manipulera.

Än en gång måste jag rekommendera The Lucifer Effect. Liksom en hel trave böcker borde detta vara obligatorisk läsning i grundskolan.

Kommentarer
Postat av: Karin

Ja självklart måste man själv vara insatt till en viss del för att kunna få ut någonting av det! Men bara till en viss del, och precis som du säger, så får man lita på sin egen erfarenhet när man lyssnar på andra. Jag tror att det är just det som jag gillar i att lyssna på andra, att jag då får gå in i mig själv och utifrån min erfarenhet forma mina åsikter.



Den där forskningen du pratar om verkar intressant. Jag skulle gärna vilja läsa artikeln, mest för att se hur de metodiskt har gått tillväga med undersökningen. Det kan alltid vara lätt att "slänga ur sig" vissa påståenden, som att det inte krävs särskilt mycket övertalning för att tortera ihjäl främmande människor. Det jag menar är att skillnaden mellan att påstå något och den faktiska verkligheten är extremt stor. Det är väldigt lätt att säga att man ska hantera en situation på ett visst sätt, men oftast tänker inte människar rationellt vid stressade och pressade situationer.

2008-12-21 @ 14:56:43
URL: http://viewfromheaven.blogg.se/
Postat av: sara

Vi fick en föreläsning om den här övningen i psykologin för ett tag sen.



I den här undersökningen som du pratar om hade man tagit in ett antal personer och satt dem i ett "undervisningsrum" vid något sorts skrivbord. De fick veta att de skulle ställa frågor till försökspersoner (som i själva verket var skådespelare och inte alls for illa) och om försökspersonerna svarade fel skulle de ge dem en elektrisk chock, för varje fråga skulle dosen vridas upp.

Bredvid den som ställde frågorna stod en av ledarna och manade hela tiden på att "han/hon svarade fel, vrid upp dosen nu!", en ledare med mer auktoritet än den som ställde frågorna och gav chockerna. Resultatet var att många av de som ställde frågorna gick så långt att de vred upp till dödliga doser, fast de visste att dosen de gav var dödande.



Det är skrämmande hur lite det krävs, att någon som står en bit över oss i hierarkin kan få oss att göra sådana fruktansvärda saker.

2009-04-08 @ 15:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0